Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze publicatie laat u toe om de mogelijkheden en toepassingen van het concept interculturele competentie te verkennen. Dit concept is ontwikkeld op basis van inzichten uit de literatuur, maar is tegelijk het resultaat van een handelingskader waarvan de bouwstenen voortkomen uit vragen en de dagelijkse praktijk van concrete organisaties en individuen. Het uitgangspunt bij het kader voor interculturele competentie is de vaststelling dat culturele diversiteit een kracht en meerwaarde kan bieden voor ons werk en voor ons dagelijks leven.Via het handelingskader komen we tot een definitie en invulling van interculturele competentie. De vaardigheden, attitudes, kennis en bewustzijn erin vervat, geven duidelijk weer wat er nodig is om een effectiever, en meer mensgericht intercultureelonderwijzen mogelijk te maken.
intercultureel onderwijs --- Teaching --- interculturaliteit --- Interculturele communicatie ; onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Basisonderwijs --- Multicultural education --- Cross-cultural studies --- Education --- Intercultureel ondewijs. --- Interculturele communicatie. --- Onderwijs. --- PXL-Social Work 2015 --- onderwijs --- social profit --- interculturalisatie --- intercultureel management --- methodiek --- Competenties --- Didactische werkvormen --- Interculturaliteit --- Methodiek --- Interculturele communicatie --- Multiculturaliteit --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Talensensibilisering --- Mondiale vorming --- Multiculturele samenleving --- Competentie --- Didactische werkvorm --- Multiculturalisme --- Verpleegkunde --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
In dit essay bespreekt de auteur waarom Europa tot in 2050-2060 een in-migratiecontinent zal zijn. Van dan af zal de werelddemografie stagneren. Bij normale groeibewegingen zal Europa binnen 40 jaar 700 miljoen inwoners tellen, onder wie ruim 8% 80-plussers, Afrika 2 miljard 800 miljoen inwoners en Azië 5 miljard 200 miljoen. In de tussenliggende decennia zullen de migraties een mengeling zijn van asiel-, globaliserings-, (laaggeschoolde) verstedelijkings- en ontwikkelingsmigraties die vooral uit Afrika en het Nabije Oosten verstandig gekanaliseerd zullen moeten worden, zodat win-winsituaties worden gerealiseerd.Voor de integratie zullen overheden moeten uitgaan van inclusie en maatwerk. Onderwijs, veiligheidsbeleid ? ook via sociale cohesie ? en promotie van ondernemerschap zullen essentieel zijn om te slagen. Het essay sluit af met concrete aanbevelingen voor toekomstig beleid.
Europa. --- Inclusie. --- Integratie. --- Migratie. --- Multiculturele samenleving. --- Migration. Refugees --- Political philosophy. Social philosophy --- demografie --- multiculturele samenleving --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Sociaal werk --- Migratie --- Multiculturele samenleving --- #SBIB:39A6 --- migratie --- 325 --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- PXL-Central Office 2018 --- interculturalisatie --- integratie --- maatschappelijke veranderingen --- Europa --- Integratie --- Sociale cohesie --- Inclusie --- Ondernemerschap --- Verantwoord ondernemen --- Maatwerk --- Globalisering --- Interculturaliteit --- Veiligheid --- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen --- Digitale kloof --- Crisis --- Cultuur --- Ondersteuning --- Samenleving --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociaalwetenschappelijk essay --- Pluraliteit
Choose an application
De huidige Nederlandse samenleving bestaat uit een diversiteit aan mensen, groeperignen en organisaties. Professionals in de sociale sector hebben hier voortdurend mee te maken. Men werkt niet meer met één redelijk overzichtelijke doelgroep, maar met mensen met uiteenlopende achtergronden en gedragingen. Een belangrijke taak en opdracht voor de professional is om het accent te leggen op de winst die uit diversiteit te halen valt, ook in situaties die problematisch zijn. De kernvraag is hoe kun je de overeenkomsten en verschillen inzichtelijk en productief maken en de meerwaarde eruit lichten. Bewuster hiermee omgaan leidt tot kwalitetisverhoging van het werk. Het bestaan en erkennen van verschillende gezichtspunten en verschillende ervaringen geeft de mogelijkheid om te veranderen en te groeien. Dat gelt voor individuen, maar ook voor een organisatie en de samenleving als geheel. Een echte dialoog voeren betekent kijken naar wat mensen scheidt en wat hen bindt
culturele diversiteit --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- interculturele communicatie --- 305 --- diversiteit --- interculturalisatie --- opbouwwerk --- sociale relaties --- 316.7 --- Communicatie --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Migranten --- Samenleving --- Sociale psychologie --- 007 --- 325 --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Nederland --- Sociale relaties --- Interculturele communicatie --- Integratie --- Racisme --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 328.7 --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- culturele antropologie (antropologie) --- minderheden --- transculturele verpleegkunde --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- Inclusie --- Maatwerk --- Sociale relatie --- Toerisme --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Literatuur
Choose an application
Dit boek helpt om verschillen en misverstanden in de interculturele gespreksvoering op te sporen en aan te pakken. Het is geschikt voor het hoger beroepsonderwijs, voor het wetenschappelijk onderwijs, en voor de nascholing van professionals. Interculturele gespreksvoering, Theorie en Praktijk van het TOPOI-model is gebaseerd op het TOPOI-model. TOPOI is een praktisch analyse- en interventiekader en staat voor Taal, Ordening, Personen, Organisatie en Inzet: de vijf gebieden in de communicatie waar zich diverse verschillen en misverstanden kunnen voordoen. Het TOPOI-model gaat uit van een systeemtheoretische benadering. De kern: interculturele communicatie is interpersoonlijke communicatie. Het is de interactie tussen unieke personen met eigen specifieke contexten, en met mogelijke verschillen die divers en multidimensionaal zijn. Divers omdat verschillen kunnen samenhangen met de cultuur van andere collectieven dan alleen het land, de etnische groep of de religie. Meerdimensionaal: omdat verschillen behalve cultureel, ook persoonlijk karakteristiek, sociaal, biologisch, organisatorisch, psychologisch, juridisch, of anderszins kunnen zijn. Deze vierde druk van Interculturele gespreksvoering is drastisch herzien. Het boek is flink ingekort, geactualiseerd en toegankelijk geschreven zonder afbreuk te doen aan het theoretische fundament en de praktische toepasbaarheid van het TOPOI-model. Het boek is aantrekkelijk door praktijktheoretische inzichten, talloze praktijkvoorbeelden en de toepassing van het TOPOI-model op verschillende praktijksituaties. Dit boek heeft een begeleidende website met extra verwerkingsopdrachten en extra toepassingen van het TOPOI-model op praktijksituaties. Dr. Edwin Hoffman is zelfstandig trainer, adviseur en onderzoeker interculturele communicatie en diversiteitscompetentie. Daarnaast geeft hij onder meer les aan de Alpen Adria Universiteit in Klagenfurt, Oostenrijk. (flaptekst)Frans PeterseEen diverse samenleving vraagt om interculturele communicatie/gespreksvoering. In steeds meer steden heeft de meerderheid van de bevolking haar wortels in migratie. Mensen bepalen zelf wie ze zijn en willen geen opgelegde groepsidentiteit. Er is ruimte nodig om 'de vreemdeling' toe te laten, ook de vreemdeling in jezelf! Een boek over interpersoonlijke communicatie die hokjes en grenzen doorbreekt en etnisch-culturele en religieuze verschillen die zich in de communicatie voordoen. Geschreven voor (aankomende) professionals werkzaam met mensen met verschillende sociaal-culturele achtergronden. Speciaal voor hbo, universiteit en nascholing. Een handboek over cultuur, het negatieve van culturalisme, diversiteit, taal, identiteit, emoties, waarden en inclusief denken over gelijkwaardigheid. Boeiend voor hen die met deze thematiek te maken hebben. Veel praktijkvoorbeelden, voetnoten en opdrachten, met de boodschap dat achter elk gedrag een positieve intentie zit. Voorkennis nodig. Vierde herziene druk waarin nieuwe ontwikkelingen en inzichten zijn verwerkt.© NBD Biblion
Interculturele communicatie. --- Mass communications --- Sociology of culture --- interculturele communicatie --- Social psychology --- Intercultureel --- Interculturele communicatie --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:309H023 --- gesprekstechnieken --- 305.81 --- interculturaliteit --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- communicatie --- communicatie, mondeling --- intercultureel management --- sociologie, cultuur --- 316.7 --- Communicatie --- Cultuurverschillen --- Gesprekstechnieken --- Interculturele vaardigheden --- Migranten --- Systeem- en communicatietheorie --- TOPOI --- 328.7 --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- culturele antropologie (antropologie) --- transculturele verpleegkunde --- interculturele hulpverlening --- mondelinge communicatie --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Interculturele en internationale communicatie --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- 007 --- 362.9 --- 007.1 --- Transculturele verpleegkunde --- Culturele antropologie --- Systeemtheorie --- 305.8 --- diversiteit --- gesprek --- interculturalisatie --- multiculturaliteit --- Gesprekstechniek
Choose an application
'Toe dan,' zegt teddy, 'vertel me nog één keer hoe je me gevonden hebt.' 'Zal je daarna zoet gaan slapen?' bromt beer. 'Het is al erg laat voor teddy's als jij. 'Ik beloof het,' zegt teddy. Dus neemt beer kleine teddy stevig vast en vertelt het verhaal dat ze al zo vaak deelden...
Dutch literature --- Vreemde talen --- Nederlands als tweede taal --- Voorleesverhalen --- Kunsten --- Schilderijen --- Dieren --- Prentenboeken --- Beren --- Allochtonen --- 313.1 --- 433.7 --- 454.6 --- Andertalige jeugdboeken --- Dierenverhalen --- Fiction --- Jeugdboeken --- Kunst --- Tweedetaalverwerving --- interculturalisatie --- kinderboeken --- prentenboek --- verhalen --- Rassen- en minderhedenvraagstuk --- Leesopvoeding --- intercultureel onderwijs --- Prentenboeken in andere taal --- Prentenboeken ; verhalend --- Beren ; verhalen --- Controle --- Kunstbeleving --- Verhalen --- Vreemdetaleninitiatie --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Vreemde taal --- NT2 --- Voorleesverhaal --- Schilderij --- Dier --- Beeldhouwkunst --- Geluid --- Naamgeving --- Vervoer --- Sociologie --- Verzorging --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Beroep --- Didactiek --- Beer (dier) --- Allochtoon --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Autochtoon --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Meertaligheid --- Diversiteit --- Persoon met een migratieachtergrond --- Dieren. --- Kinderverhalen. --- Meertalige boeken. --- Schilderkunst. --- Talen.
Choose an application
8 p.
intercultureel onderwijs --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- spelactiviteiten --- Didactics of social education --- Age group sociology --- Wereldspelen --- Interculturelen spelen --- Speelmaterialen --- #gsdbP --- 354.7 --- 474.6 --- 620 --- 622.1 --- Intercultureel onderwijs --- Internationale jongerenuitwiss --- Spelen(Kinderspelen) --- interculturalisatie --- multiculturele samenleving --- spelen --- spelmateriaal --- 454.6 --- 477.8 --- 478.1 --- 793 --- interculturele spelen --- 796.1 --- Bewustzijn --- Cultuur --- Multiculturele samenleving --- Oriëntatie --- Spelen --- Interculturele communicatie : spelen --- multiculturaliteit --- spellen --- beweging --- Sport en Spel --- Kinder- en gezelschapsspelen --- Bewegingsopvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Basisonderwijs --- Bewegingsspelen --- Groene spelen (Coöperatieve spelen) --- Mondiale vorming --- mondiale vorming --- racisme --- rollenspel --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: Intercultureel onderwijs) --- 374 --- 325 --- 371.3 --- Vrijetijdsbesteding --- Intercultureel vormingswerk --- Jeugd --- Recreatie --- Spel --- Jongere
Choose an application
Dit boek brengt verslag uit van een retrospectief, beschrijvend en exploratief onderzoek naar de integratie van 15-16-jarige Indiase adoptieadolescenten in Vlaamse gezinnen. Het onderzoek omvat de periode bij aankomst van de kinderen in Vlaanderen, de schoolloopbaan van de jongeren, de putberteits- en adolescentiefase en de sociale leefwereld van de geadopteerden. Specifiek aan het boek is dat zowel de jongeren als de ouders aan het woord komen. Zij creëren een fortum waarin een diepmenselijke dialoog kan worden gevoerd over het wel en wee van het opvoeden en van het opgroeien binnen een adoptiegezin. (Bron: covertekst)
East Indians --- Intercountry adoption --- Interracial adoption --- Teenagers --- Ontwikkelingspsychologie --- Family relationships --- Pubertijd en adolescentie. --- Age group sociology --- adoptie --- adolescenten --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Social welfare methods --- Family law. Inheritance law --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Flanders --- 159.922 --- Adoptie --- Belevingswereld --- Gezin --- Jeugd --- Onderzoek --- Puberteit --- adolescentie --- enquêtes --- ouder-kind relatie --- probleemjongeren --- Vreugdezaaiers --- 323.5 --- 397.13 --- interculturalisatie --- interculturele adoptie --- probleemgedrag --- Academic collection --- International adoption --- Transnational adoption --- Adoption --- Asian Indians --- Indians, East --- Indic peoples --- Ethnology --- Adolescents --- Teen-agers --- Teens --- Young adults (Teenagers) --- Youth --- Mixed race adoption --- Trans-racial adoption --- Race relations --- 159.987 --- 362.7 --- 301.08 --- 159.92 --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- Jeugdrecht --- Buitenlandse kinderen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Adolescenten --- Indians (India) --- Adolescent --- Inclusie --- Maatwerk --- Transracial adoption
Choose an application
In een eerste deel van dit boek geven drie bijdragen aan hoe het intercultureel onderzoek zich ontwikkelt in de psychologische en pedagogische werkvelden. Het tweede deel omvat twee bijdragen die zeer direct beantwoorden aan praktische problemen tussen allochtonen en autochtonen in onderwijs en gezondheidszorg. (Bron: covertekst)
Cultuursociologie --- Multiculturalisme --- Multiculturele samenleving --- Opvoedkunde --- Psychologie --- Pédagogie --- Sociologie de la culture --- Intercultureel onderwijs --- Acculturatieproblemen --- 328.7 --- 050939.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Multiculturele samenleving ; psychologie --- 376.68 --- inclusie --- Thuistaal --- onderwijs, universitair en voortgezet --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- bijzondere doelgroepen --- migrantenkinderen --- Inclusief onderwijs. --- migranten. --- bijzondere doelgroepen. --- migrantenkinderen. --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Migranten. --- Fundamentele pedagogiek. --- Bijzondere doelgroepen. --- Migrantenkinderen. --- Sociology of social care --- Teaching --- multiculturele samenleving --- interculturaliteit --- interculturele hulpverlening --- #GBIB:CBMER --- Academic collection --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 313 --- interculturalisatie --- 450.42 --- Inclusief onderwijs --- Interculturele communicatie --- Tweetaligheid --- 454.6 --- Handboek/cursus --- multicultureel onderwijs --- 316.32 --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Inclusie --- Migranten --- etnisch-culturele minderheden --- geestelijke gezondheidszorg --- sociologie, cultuur --- hoger onderwijs --- psychologie --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Onderwijssociologie --- 325 --- 378 --- 159.9 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Intercultureel onderwijs. --- Migrantenjongeren --- Nederlands voor anderstaligen. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- Hoger onderwijs. --- Psychologie. --- multiculturaliteit --- globalisering
Choose an application
Culturele diversiteit is een deel van het dagelijks leven geworden. Dat heeft zijn weerslag gehad op de psychologie. Psychologen zijn gaan beseffen dat het gedrag, de emoties en het denken van individuen van cultuur tot cultuur verschillen. Een nieuw vakgebied werd geboren: de crossculturele psychologie. In deze introductie komen volgende onderwerpen ter sprake: - Cultuur, taal, waarneming, cognitie en intelligentie - Ontwikkeling in verschillende culturen - Cultuur en persoonlijkheid - Cultuur en interpersoonlijke relaties - Cultuur en psychische gezondheid - Culturele diversiteit in teams en organisaties - Nationale culturen - Intergroepsrelaties (theorieën over vooroordelen) - Adaptatiestrategieën (integratie/assimilatie) - Trainen van multiculturele effectiviteit - De crossculturele psychologie in het nieuwe millennium.
Cross-culturele psychologie. --- culturele diversiteit --- culturele psychologie --- Philosophy and psychology of culture --- Cross-culturele psychologie --- Ethnopsychology --- 316.7 --- Communicatie --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Persoonlijkheid --- Relaties --- Taal --- Culturele antropologie --- 159.92 --- cultuurpsychologie --- multiculturele samenleving --- 414.9 --- cross-culturele psychologie --- diversiteit --- gedrag --- interculturalisatie --- internationalisering --- psychologie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 392 --- 392 Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Cross-cultural psychology --- Ethnic groups --- Ethnic psychology --- Folk-psychology --- Indigenous peoples --- National psychology --- Psychological anthropology --- Psychology, Cross-cultural --- Psychology, Ethnic --- Psychology, National --- Psychology, Racial --- Race psychology --- Psychology --- National characteristics --- 008 --- 325 --- Overige richitngen in de psychologie --- Psychologie --- Interculturele psychologie --- Tanzaniaproject --- 392 Customs, manners, usage in private life --- Customs, manners, usage in private life --- Man --- Volwassene
Choose an application
In de gezondheidszorg treden geregeld misverstanden op in de communicatie en interactie tussen professionals en patiënten. Een complicerende factor daarbij is dat de gezondheidzorg steeds 'diverser' wordt: zowel zorgprofessionals als patiënten verschillen in achtergrond, cultuur of land van herkomst. Voor professionals in de zorg zijn culturele vaardigheden daarom onmisbaar.Culturele diversiteit in de gezondheidszorg geeft inzicht in deze vaardigheden. Het boek bestaat uit drie delen. Feiten en algemene principes in relatie tot cultuur, context en gezondheid komen in het eerste deel aan de orde. In het tweede deel wordt de problematiek besproken van specifieke doelgroepen van interculturele gezondheidszorg, zoals allochtone kinderen, jongeren en ouderen. In het derde deel komen de rollen en verantwoordelijkheden van verschillende zorgprofessionals en intermediairs aan bod: onder andere de huisarts, de apotheekmedewerker, de psycholoog en de voorlichter eigen taal en cultuur. Dit deel sluit af met de stand van zaken van de interculturalisatie van de zorg.Culturele diversiteit in de gezondheidszorg is geschreven voor studenten in het hoger onderwijs die een opleiding volgen in de (gezondheids)zorg en is daarnaast zeer geschikt voor professionals in de zorg.
allochtonen --- gerontagogie --- Sociology of culture --- culturele diversiteit --- Social psychology --- migranten --- allochtone jongeren --- gezondheidszorg --- religie --- gezondheidsbevordering --- interculturele communicatie --- Sociology of health --- seksuele vorming --- Nursing --- verpleegkunde --- Primary groups --- communicatievaardigheden --- cliënt-hulpverlener relatie --- Gezondheidszorg ; migranten --- Geneeskunde en cultuurverschillen --- 392 --- 328.7 --- 613.6 --- interculturele verpleegkunde --- migrantenzorg --- Transculturele geneeskunde (migrantengezondheidsproblemen, interculturele geneeskunde) --- Transculturele verpleegkunde (interculturele verpleegkunde) --- Allochtone groepen --- Interculturele zorg --- Diversiteit --- Interculturele verpleegkunde --- diversiteit --- interculturaliteit --- multiculturaliteit --- 392 Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten --- 362.1 --- 007 --- verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten, kinderverpleging --- PXL-Healthcare 2014 --- interculturalisatie --- Cultuur --- Gezondheidszorg --- Diversiteitsbeleid --- Allochtonen --- Interculturele communicatie --- Interculturele verhoudingen --- Geneeskunde en cultuurverschillen$$ vtr --- Provincie West-Vlaanderen --- 392 Customs, manners, usage in private life --- Customs, manners, usage in private life --- Allochtoon --- Interculturaliteit --- Toerisme --- Verpleegkunde --- Autochtoon --- Sociology of minorities --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|